odbornik
4.7.2024
Keď som pred mnohými rokmi začínal ako živnostník, vždy som sa snažil robiť svoju prácu čo najlepšie a samozrejme, uživiť sa ňou. Aj keď sa všetko podarilo dokončiť správne a včas, ešte stále to neznamenalo, že mi včas zaplatia, ako sme sa dohodli. A veru stalo sa, že nezaplatili.
A stalo sa aj, že sa niečo nepodarilo. Ako sa hovorí: riziko podnikania. Poučil som sa.
Hoci ma aj dnes prekvapujú inovatívne dôvody a argumenty, pre ktoré sa jednotlivci aj majitelia firiem rozhodnú nezaplatiť za dodaný tovar či dokončené práce, už ma to nezaskočí ako kedysi. Môžem sa napr. obrátiť na právnika, môžem verejne publikovať svoju skúsenosť a menovať zainteresovaných. Výsledok je však skôr uvoľnenie mojej vlastnej frustrácie ako reálne vyrovnanie mojich pohľadávok. Žijeme totiž na Slovensku.
No aby som mohol pokračovať ďalej, aj to sa počíta. Za svoje poučenie som síce zaplatil za tie roky už tisíce, ale biznis ma naučil, že nič nie je zadarmo.
Trošku sa zastavím pri tom poučení a získavaní skúseností, vedomostí a múdrosti. Nedávno som bol na tzv. zaškolení pre montáž vstavaných skríň. Asi si poviete, vždy je najlepšie vidieť to na vlastné oči, u skutočného zákazníka v reálnom prostredí. Súhlasím.
Keď na takéto zaškolenie ide novopečený živnostníček (aj ja som tak kedysi začínal), ktorý sa práve postavil na vlastné nohy a hľadá svoje miesto pod slnkom, predvedeným výkonom môže byť nadšený. Keď na také zaškolenie prídem po 15 rokoch vlastnej praxe v podobnom odvetví, desiatkach iných odborných školení od rôznych výrobcov, predsa len si všímam iné detaily.
Prvé mi padne do oka ako môj „školiteľ“ prezentuje značku, ktorej sa venuje. A sám seba. Otlčená neoznačená dodávka, náradie z diskontného reťazca potravín, „grify“ ako z kutilského magazínu alebo z internetu a jednanie so zákazníkom ako v dedinskom šenku.
Kutilský magazín ukáže ako všelijako sa dá daný problém vyriešiť. Ako použiť všelijaké „vychytávky“, zvláštne „inovatívne“ nástroje a „finty“. Avšak takéto postupy môžu fungovať len v obmedzených podmienkach, keď to robíme pre seba, doma alebo u suseda a výsledok nám samým stačí. To však nikto v takom magazíne nespomenie. Kutil nie je profesionál.
Profesionálny postup je taký, ktorý je doporučený výrobcom alebo iným akreditovaným profesionálom v danom odbore, je dostatočne overený v praxi a dá sa používať opakovane a dlhodobo s rovnakým pozitívnym výsledkom.
Zjednodušene, nebudem predsa na všetky skrutky používať rovnaký skrutkovač, aj keby to snáď niekedy aj išlo. Nebudem používať jeden vrták na všetky materiály aj keď na obale sa píše „universal“. Predsa vrtáky do dreva sú do dreva a do keramického obkladu sú iné s inými vlastnosťami. Nebudem zatĺkať klince kombinačkami aj keď sa to určite dá. Atď.
Profesionál – odborník používa správne-doporučené postupy, náradie, pomôcky, aby dosiahol vždy kvalitný výsledok.
Profesionál je totiž pracovník, ktorý svojej práci naozaj rozumie a ktorému za jeho prácu platíme.
Profesionálom, alebo po slovensky odborníkom, sa môže stať vlastne každý. Dôležité však je to „stať sa odborníkom“.
Nikto sa odborníkom nenarodil ani sa ním nestal za jednu hodinu, či zo dňa na deň. Je to proces a trvá mesiace až roky. Mnoho vecí sa dá naučiť „sám“. Ale je to bez záruky. Ale v každom prípade to trvá istý čas a počet opakovaní, kým sa to podarí.
Najužitočnejšie je, keď nás školí iný skúsený odborník. A nie nadšený samouk – amatér, ktorý to „takto robí stále a drží to. A nikto sa ešte nesťažoval.“ To väčšinou zle skončí. Ako keď vedie slepý slepého…
Takéto odborné školenie by mal poskytovať výrobca alebo aj predajca daného výrobku alebo systému. A v dnešnej dobe internetu a videa to predsa nie vôbec nijako zložité ani nákladné.
Mnohé značky to aj poskytujú. A som presvedčený, že sa to odráža na ich predajoch a reputácii.
Tzv. e-learning bol úplne bežný už pred 20 rokmi vo firme v zahraničí, keď som tam pracoval. Stručné inštruktážne videá, ktoré vzniknú pod dozorom inžinierov z výroby, ukazujúce základné postupy kompletovania, montáže a inštalácie daného výrobku, upozorňujúce na používanie správnych komponentov, náradia, uťahovacích momentov, lepidiel, tmelov a pod.
Montážny partner k nim získa exkluzívny prístup ako súčasť spolupráce s výrobcom a súčasne výrobca bude považovať montážneho partnera za oboznámeného a zaškoleného vo veci.
A bude ho brať na zodpovednosť ako profesionála. A platiť ako profesionála.
Výhod riadneho zaškolenia odborníkom je hneď niekoľko.
V prvom rade je výrobok riadne poskladaný a nainštalovaný.
Z toho vyplýva jeho životnosť a prípadné poruchy počas záručnej doby. (podnety na zlepšenie)
Ďalšou výhodou je prezentácia značky a výrobku ako profesionálne navrhnutého a nainštalovaného.
Reputácia značky, výrobku a súvisiacej služby je predsa pre výrobcu kľúčová.
A výsledná funkčnosť a spoľahlivosť výrobku je zásadná pre zákazníka.
Z pohľadu montážneho technika je tiež niekoľko výhod.
Naučí sa používať správne nástroje na správny účel a správnym spôsobom.
To je do jeho ďalšej kariéry veľmi cenný prínos.
Naučí sa správne montovať daný prvok tak, ako bol určený a vyrobený, ako to je overené a zaručene to funguje. Aby sa nemusel vracať na reklamácie a doladenia, ktoré mu už nikto nezaplatí. (a preto sa on už nikdy nevráti). A zároveň buduje svoju reputáciu po boku inej serióznej značky.
A všetky tieto dôležité informácie dostane zo zdroja, bez zjednodušovania, skratiek, trikov, zlozvykov a tzv. kutilských vychytávok, ktoré sa na konci dňa obrátia proti zákazníkovi aj proti montážnikovi.
A celé sa to jedného dňa zosype na výrobcu a jeho produkt.
Aj keď je naozaj dobre vymyslený a funguje. A to je škoda. Nemyslíte?
Wow amazing blog layout How long have you been blogging for you made blogging look easy The overall look of your web site is magnificent as well as the content