a po ich odchode
26.7.2024
Citujem plnú recenziu od nášho zákazníka: „Komunikácia výborná, odbornosť pomenej. Zárubňou posuvných dverí mi nalepili a po ich odchode celé som rozobral a znovu lepil. Montáž ďalších dverí už by som u nich neobjednal.“
Aby som objasnil súvislosti: jednalo sa o dodávku a montáž niekoľkých vnútorných dverí s obložkovým zárubňami do nie celkom ideálnych stavebných otvorov. A k tomu posuvné dvere do stavebného púzdra v sadrokartónovej priečke, ktorú sme museli najprv postaviť.
Všetky zárubne a dvere sme osadili ku spokojnosti zákazníka i nás. Za tým účelom sme osekávali steny, rezali zárubne aj dvere, všetko sme vytmelili. Na parádu.
To však nebolo hodné zmienky v tej recenzii. V recenzii sa tiež nikto nezmienil o tom, že keď sme postavili konštrukciu pre sadrokartónovú priečku a púzdro a pre neskorú dennú hodinu sme do ďalšieho dňa práce prerušili, zákazník si medzi tým osadil sadrokartónové dosky a pri tom nejako posunul celú konštrukciu tak, že už nebola v jednej rovine. To sme však zistili až keď už všetko bolo ukončené a dvere pri zasúvaní do púzdra vo vnútri šúchali o konštrukciu. Nebolo toho, kto by vedel, čo sa stalo. Keďže sme profesionáli, vyriešili sme to. Aj keď by som bol radšej bez toho. Na koniec všetko sedelo a fungovalo.
Na záver s úsmevom podpísal prevzatie, bez výhrad a so všetkým spokojný.
A o pár týždňov napísal vyššie uvedenú recenziu.
Je akýmsi našim národným folklórom podeliť sa iba o zlé skúsenosti a zlé zážitky? A pritom ich vôbec nemuselo byť veľa, ani to nemuseli byť iba zlé veci. Ak vôbec boli zlé. Len na tie dobré si akosi nespomenieme.
Je príjemné, keď nás iní ľutujú a prejavujú účasť na našej „mizérii“. My chúďatká.
Ale v skutočnosti mohlo ísť o 1 zlú skúsenosť súčasne s 5 dobrými až výnimočnými zážitkami.
V skutočnosti sme si však tú mizériu mohli „tak trochu“ spôsobiť aj sami. …ups!
To však tiež nespomenieme, nech nevyzeráme ako babráci, že? Pssst!
Ale svoju nekonečnú frustráciu si odventilujeme na sociálnej sieti alebo na profile tej firmy.
Veď na to to tam je. Keď nie som spokojný/á, musím sa ozvať. Nech aj ostatní vedia.
Áno, prosím ozvime sa! Ak nie sme spokojní. Ale ešte pokým je majster u nás. On prvý musí vedieť, že nám niečo nesedí. Vtedy to môže napraviť alebo vysvetliť, prečo sú veci tak ako sú.
Ak niečo urobí zle a nikto mu nepovie, že sa nám to nepáči, ide ďalej a urobí to znova.
A potom povie: „vždy to tak robím a nikomu to nevadí…“ A to je cesta do pekla.
Máme nárok na prácu majstra, s ktorou sme spokojní a on prvý musí vedieť, ak niečo nie je v poriadku. A zaplatím predsa za prácu, s ktorou som spokojný.
Zbytočne ho budeme dodatočne vláčiť po sieťach a inšpekciách, či písať jedovaté recenzie. Dnes sa dajú firemné recenzie na mnohých platformách ľahko filtrovať tak, že sa budú zobrazovať iba tie dobré. A zrazu firma nosí svätožiaru dokonalosti, lebo majú samé dobré recenzie. Figu!
A niet takej moci, zvlášť v našej krajine, ktorá by ho dodatočne naozaj prinútila vrátiť sa a dokončiť či opraviť po sebe. Inšpekcia mu dá maximálne pokutu. Aj keď mastnú. No ak je to „chudobný“ živnostník, alebo len kutil, ani tú nezaplatí. A funguje ďalej. Aj s piatimi exekúciami.
Ale prosím, ozvime sa aj keď sme spokojní. Napíšme, že nám tá firma robila 5 vecí a 1 sa nepodarila. A tie ostatné sú úplne v poriadku. Napíšme, že sú to dobrí murári a obkladači, ale nie podlahári. Lebo kúpeľňu máme tip-top, ale parkety sú „sodoma-gomora“.
Veď nemôže byť každý profík vo všetkom. Ak to tvrdí, je to podozrivé…
Sťažujme sa na majstrov, ktorí sú naozaj darebáci. Odídu aj napriek našim výhradám. A po každej zákazke si vymenia SIM kartu v mobile, aby im nikto z predošlých zákazníkov už nikdy nezavolal.
A ak už aj dostali zaplatené, už ich neuvidím.
Ale prosím, uznajme, že je veľa skúsených a slušných majstrov a firiem, ktorí si robia svoje remeslo na jednotku s hviezdičkou. Robia ho roky a naozaj mu rozumejú.
Áno aj oni môžu sem-tam niečo pokaziť. Veď sa hovorí, že „aj majster tesár sa môže utnúť“.
Ale ich chyby nás nebudú tak bolieť. Keď sa stanú, postavia sa k tomu seriózne a zodpovedne, ako profesionáli. Opravia, vymenia alebo dajú zľavu, uznajú, ospravedlnia sa.
Ako sa na slušného človeka, tobôž majstra patrí.